Befőzés - kifőzés

Meggybefőtt

Idén készítettem életemben először meggybefőttet. Szerintem nagyon finom lett. Nem olyan édes, mint a gyári és nem annyira puha, tehát jobban hasonlít a fán található gyümölcsre.
Első lépésként le kellett szedni a fáról a meggyet. Rettentően savanyú és apró szemű volt. Majd megmosni, letisztogatni és kimagozni.
Ezek után volt 8 kg kimagozott meggyem.
Egy nagyobb lábosba öntöttem 3 liter vizet, 2 kg kristálycukrot és 2 csapott evőkanál nátrium-benzoátot. Ezeket jól összekeverem és felfőzöm, de nem forralom sokáig, csak egyetlen buggyanást várok meg.
A meggyet szétosztottam 16 normál méretű befőttes üvegbe, majd rájuk öntöttem a még meleg felöntő levet. Az üvegeket lezártam a saját kupakjukkal.
A megtöltött üvegeket beállítottam egy nagy lábosba és vízzel az üvegek háromnegyedéig felöntöttem. A belső lé forrásától számított 5 percig főztem, majd szárazon dunsztoltam őket. Kész.
 
 

Kajszi lekvár

1 kg gyümölcshöz fél kg cukorral számolunk.
A gyümölcsöket először leforráztam, majd meghámoztam és kimagoztam, illetve meghámoztuk és kimagoztuk Anyukámmal. Ez egyedül unalmas meló.
Egy kevés, szép héjat hagytunk benne.
A cukorral összekevertem és sűrűre főztem. Ez nekem nagyjából egy óra volt, de könnyen ki tudjuk próbálni, hogy megfelelő sűrűségű-e a lekvár: egy tányérra csöppentünk belőle és megvárjuk, amíg kihűl. Ekkor láthatjuk, hogy milyen lesz a végleges állapot.
A főzés végén belekevertem az előírt mennyiségű nátrium-benzoátot és egy percig főztem ezzel együtt.
Üvegekbe töltöttem és szárazon dunsztoltam.
Készítettem még egy vegyes lekvárt is, a kajszihoz sárgadinnyét kevertem. Ugyanúgy készül, mint a fent leírtak, de egészen picire kell vágni a dinnyét, mert nem fő annyira szét, mint a kajszi.
Kész.
 

Meggyszörp

A második szedésből összejött kevés meggyből készült.
A gyümölcsöket megtisztítottam, megmostam és szitán kézzel átnyomkodtam. Nem vagyok benne biztos, hogy ez a legjobb megoldás, de nem kivitelezhetetlen. Azóta már van passzírozóm.
Összesen egy liter kinyomkodott léhez adtam fél kiló cukrot és 20 percig főztem. Tartósítószert nem raktam bele, mert kevés lett és úgyis hamar elfogy. A főzés után üvegekbe töltöttem, majd szárazon dunsztoltam.
Kész.
 

Bodzaszörp

1 liter vízhez számoljunk egy kg cukorral, másfél citrommal és 8 nagy bodzavirágzattal. A virágokat megtisztítjuk a fölösleges zöld részektől, a citromot pedig fölkarikázzuk. Az összes hozzávalót egy nagy lábasba öntjük/tesszük és felforraljuk, majd 2-3 napig állni hagyjuk. Közben időnként megkeverjük.
A pár nap leteltével újra felforraljuk, majd leszűrjük, és újra felforraljuk. A forró szörpöt üvegekbe töltjük és szárazon dunsztoljuk.
Kész.
 

Zöldbab

A babot apróra vágtam és jól megmostam. Sós vízben majdnem puhára főztem és üvegekbe töltöttem, a felöntő lébe nátrium-benzoátot kevertem, majd lezártam az üvegeket. Egy nagy lábosba annyi vizet töltöttem, hogy az üvegeket ¾-ig lepje el, majd a bab levének gyöngyözésétől kedve 5 percig főztem. Ebben az állapotban hagytam kihűlni.

Az összes receptre vonatkozik

A forró szirupokat és a zöldbabot is előzetesen kifőzött, meleg üvegekbe öntjük, nehogy valamilyen kórokozó maradjon benne, illetve nehogy elrepedjen. A kupakokat is ki kell főzni, pl. lábosban 5 percig forraljuk.