Káposztás pogácsa

 

Most egy kicsit megsúrolom az „énblog” határát. Természetesen ezt csak azért teszem, hogy meg tudjam indokolni, miért is jelentkeztem olyan sokára egy új recepttel.
Hát először is, a címben említett pogácsa múlt péntekre és szombatra készült a Gyerekmaros stábnak. Szigorúan munkavédelmi céllal.
Tehát először ezért nem volt időm írogatni. Majd pediglen a fent említett eseményen elkaptam egy kis bacit. Ettől meg nem volt kedvem írni.
Harmadszor pedig az izgulás sem tesz jót a nyugodt írogatásra való vágynak. Izgultam, mert csütörtökön volt az alkalmassági felvételi az ELTE-re, óvodapedagógus szakra. Megjegyezném: sikerült. Már csak júniusig kell várnom, hogy kiderüljenek a ponthatárok. Azt is megjegyzem, hogy jól emlékeztem: a felvételi procedúra sokkal idegesítőbb, mint bármelyik vizsga, beleértve az államvizsgát is. Azok kedvéért, akik olvassák a blogomat és nem barátok, rokonok: kertészmérnök vagyok.
Ezen kívül pedig hamarosan egy meglepetéssel is fogok szolgálni.
És ennyi önvallomás után csapjunk bele a … pogácsába!
 
 
Hozzávalók egy hatalmas adaghoz (nagyjából 90 darabhoz):
  • 1 kg liszt
  • 60 dkg nyers fejes káposzta
  • 25 dkg vaj (!)
  • 10 dkg (két kocka) élesztő
  • nagyjából 2 dl tejföl
  • só, bors, cukor, zsír, víz
  • étolaj a tészta megkenéséhez
  • 2 tojás a pogácsa megkenéséhez
 
Először is a káposztát lereszeltem. Utána pedig zsíron megdinszteltem só, cukor és víz közbenjárásával.
A megdinsztelt káposztát összekevertem a liszttel, a vajjal és belemorzsoltam az élesztőt. Nem futtattam, csak szimplán belemorzsoltam. Végül megborsoztam és annyi tejföllel alaposan összegyúrtam, amennyit fel tudott venni.
A tésztát fél centi vastagra nyújtottam egy lisztezett felületen és a tetejét vékonyan megkentem olajjal. A fotók szerint hajtogattam.
Az összehajtogatott állapotban hagytam negyed órát kelni, majd újra kinyújtottam, bekentem olajjal és hajtogattam, majd újra vártam negyed órát, nyújtottam, olajoztam, hajtogattam, vártam. Sohasem gyúrtam újra össze!
Az utolsó pihentetés után nagyjából egy centi vastagra nyújtottam (nyugodtan lehetne kettőre is), a tetejét kissé bevagdostam, pogácsaszaggatóval kiszaggattam, tojással megkentem.
200 fokra előmelegített sütőben, alufliával bélelt tepsin aranybarnára sütöttem.