Nutellás bugyor Zsófi-módra (és csúnya kalács én-módra)

Ezt a receptet a hétvégén kaptam Bérmalányomtól, miközben Nagymaroson kirándultunk.

Igazából nagyon egyszerű elkészíteni, de némi gyakorlat nem árt a kelt tészták terén. Ez ugyan nekem egyáltalán nincs, de így is egészen jól sikerült. Mármint a bugyor. A kalács szétrepedése valószínűleg gyakorlatlanságomból fakad.

Lássuk a hozzávalókat 20 bugyorhoz, avagy 2 kalácshoz, avagy 10 bugyorhoz és 1 kalácshoz:
  • ½ kg liszt
  • 2,5 dkg élesztő
  • 3 dl tej
  • 5 dkg + 1 kávéskanál cukor
  • 2 tojás sárgája + 1 egész tojás a kenéshez
  • 1 nagy csipet só
  • 5 dkg margarin/vaj
  • nutella, darált dió
Az élesztőt felfuttatjuk egy deci tejben a kávéskanálnyi cukorral, majd hozzákeverjük a liszthez. Egy másik tálban összekeverjük a maradék tejet, a cukrot, a tojások sárgáit és a sót, majd hozzáadjuk az élesztős liszthez. Ezeket alaposan összedolgozzuk alaposan. Amikor már nem ragad és szépen összekevertük a tésztát, hozzáadjuk a margarint és újra összedolgozzuk.
Ezek után pedig egy-másfél órára félretesszük kelni. Én egy üvegtálban hagytam és konyharuhával letakartam, de valószínűleg nem kelesztettem elég ideig, ezért repedt szét a kalács.
Naszóval, a bugyrokat a következőképpen készítjük: a kelesztés után a tésztát újra jól átdagasztjuk, majd kinyújtjuk és nagyjából 15x15 cm-es négyzetekre vágjuk. A közepükbe pedig egy-egy kávéskanálnyi nutellát kenünk, esetleg megszórjuk darált dióval.
Ezek után pedig szépen összehajtogatjuk batyuvá. A tetejüket pedig megkenjük tojással.
Ezek után már csak meg kell sütni a bugyrokat aranybarnára 180°C-os, előmelegített sütőben.
 
A kalácshoz a tészta másik feléből három hurkát gyúrtam és összefontam őket, majd megkentem tojással.
Beraktam a fent említett paraméterekkel rendelkező sütőbe. Sült-sült, majd szétrepedt.
Kíváncsian várom, hátha valaki tudja ennek pontos okát. Talán nem eléggé kelt meg a tészta, vagy a sütőtől meleg konyhában túlkelt?!
A szépséghibát leszámítva a bugyrok és a kalács is nagyon finom lett.