Aranygaluska almaszósszal



Hozzávalók a tésztához

  • 50 dkg liszt
  • 3 tojássárgája
  • 3 dkg margarin
  • 5 dkg élesztő
  • 2 kávéskanál cukor
  • 3 dkg porcukor
  • 2,5 dl tej
  • egy csipet só


 

Egyéb hozzávalók

  • 8 dkg margarin
  • 10 dkg darált dió
  • 10 dkg porcukor
  • egy nagy marék mazsola és rum
  • egy citrom héja
  • kevéske zsemlemorzsa


 

Hozzávalók az almaszószhoz

  • 80 dkg alma
  • 1,5 dl fehérbor
  • egy citrom leve
  • 4 evőkanál cukor
  • egy csomag vaníliás cukor
  • fahéj, szegfűszeg


 

Először kelttésztát készítettem.

Elmorzsoltam a lisztet a tojássárgákkal, a margarinnal, a porcukorral és a sóval. A tejbe belekevertem a cukrot és meglangyosítottam, majd felfuttattam benne az élesztőt.

Összegyúrtam a lisztes keveréket és az élesztőt, majd 10 percig dagasztottam és félreetettem, amíg a duplájára kelt.

A mazsolát beáztattam a rumba. Illetve rumos vízbe, mert így kevesebb rum kell hozzá.


 

Amíg a tészta kelt, elkészítettem az almaszószt.

Meghámoztam az almát és kiszedtem a magházát. Nagyobb kockákra vágtam, majd egy lábosba tettem, ráöntöttem a bort, a cukrot, a citrom levét, a vaníliás cukrot és a fűszereket. Addig főztem, amíg az alma megpuhult. Utána hagytam kihűlni, kivettem belőle a szegfűszeget és a fahéjat, a többit pedig összeturmixoltam.


 

A megkelt tésztát kilapogattam (nem nyújtottam) nagyjából 1 cm vastagságúra és 5 cm átmérőjű pogácsaszaggatóval pogácsákat szaggattam belőle.

A darált diót, a porcukrot és a citromhéjat összekevertem. A pogácsákat margarinba, majd a diós keverékbe mártottam.

Egy kuglóf formát (2 l űrtartalmú) kivajaztam és meghintettem morzsával. Egy sor pogácsát tettem az aljára, majd azt megszórtam a lecsepegtetett mazsolával. Rátettem a következő réteg pogácsát és ismét megszórtam. Így tettem, amíg elfogyott az összes tészta. A tetejére szórtam mazsolát, de nem kellett volna. Felfújódott és megégett:

A megmaradt margarint rálocsoltam a pogácsák tetejére és az egészet betettem a 220 fokra előmelegített sütőbe. 30-35 perc alatt átsült.

Kiborítottam egy tányérra, ahol annak rendje és módja szerint nyomban darabokra hullott.